fredag 27 april 2012

Läsa tidning och ordbajseri

Kände att jag kanske borde ha lite koll på vad som händer ute i världen så jag gick helt enkelt in på ett antal tidningssiter. Aftonbladet, Sydsvenskan och Svenska Dagbladet. Väldigt intressant att jämföra de olika siterna. Det är som att Aftonbladet inte ens försöker verka seriös, för även om också SvD har reklam mest överallt så finns det åtminstone inte försök till att maskera reklamen som faktiska nyheter. Och sen det faktum att de blandar nyheterna helt vilt (fullständigt meningslösa med storys med faktiskt substans) ger också ett rörigt och oseriöst intryck.

Men något som roade och glade mig var en nyhet jag hittade på SvD. Den handlade om Gert Fylking, ni vet den där högljuda gubben på radio som mest är otrevlig och ful i mun?
Han har tydligen blivit både avstängd från sändning och anmäld för hets mot folkgrupp, efter att under ett program jämfört serberna med Breivik.

Så skönt att någon äntligen har fått tyst på honom!
Hoppas de lyckas hålla honom tyst tills han pensioneras. Eller om de lyckas få honom pensionerad till och med! Aja, man får ju hålla tummarna.


För övrigt så har jag också läst några texter om Breivik. Har inte alls följt rättegången, vet inte mer än vad som kommit upp i diskussioner med vänner.
Men fast jag nu känner mig lite mer insatt så har jag fortfarande inte aning om vad jag ska tro om honom. Dels så tycker jag ju självklart att någon som är galen nog att spränga Oslo i bitar och skjuta ner en massa oskyldiga ungdomar borde slängas i fängelse och glömmas bort. Men samtidigt så är det svårt att tro att han är fullständigt vansinnig.
Han har en annorlunda åsikt från samhället och vidriga metoder. Men hur galen är han, kliniskt sett? Är man galen bara för att man inte tycker som alla andra?
Eller var det för att han agerade? Eller hans sätt att agera?

Går ju självklart inte att försvara vad han gjort, men det är intressant att försöka förstå vad fan det var som fick honom att mörda 77 människor.

Men om man jämför honom med vanliga rasister. Ett gäng Sverigedemokrater till exempel, låt oss säga att de tycker att de är bättre än alla andra, att alla gränser ska stängas och alla svartskallar kastas ut. Att Sverige ska vara svenskt och för svenskar, bara. Att "våra barn" inte ska tutas i en massa strunt om hur vi alla är lika i grunden och att alla är lika värda. Men att istället för att spränga Sveriges Riksdag och skjuta ihjäl en massa blondinbellor på något av moderaternas ungdomsläger, så har de en fredlig demonstration på Sergels torg.
Då är ju responsen en helt annan. De kanske har samma åsikter som Breivik, men eftersom de inte brukade de våld så tolereras de. Folk kommer antagligen säga emot, men samma respons som Breiviks manifestation skulle aldrig kunna uppnås.

Jag vet inte riktigt vad jag är ute efter här, kanske är jag arg eftersom han får så mycket uppmärksamhet när han bara är ytterliggare en högljud dåre.
Det händer ju så mycket skit, så varför ska han får hans ens någon liten del av mediavärlden. Han förtjänar liksom inte att få höras riktigt.
"Lika rättigheter åt alla" blabla. Men han har ju erkänt och vill dömas, om än som någon sorts patriot. Är det så viktigt varför han låses in? Räcker det inte med att vi aldrig behöver se och höra från honom igen?


Oj så mycket jag hade att säga ändå. Ja, ge mig bara ett ämne så ska du allt se hur jag kan ordbajsa.
Få se när jag får lite psykbryt nästa gång, när jag hittat något nytt att vara arg på.



http://www.svd.se/kultur/fylking-anmald-for-hets-mot-folkgrupp_7112859.svd
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/ny-svar-dag-for-vittnena_7113171.svd
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/breivik-till-attack-mot-psykutredning_7109643.svd


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar