tisdag 17 december 2013

Red Dawn

Alright, här har vi då en film jag aldrig sett tidigare, men som jag gillade vid första anblicken, Red Dawn. Först och främst så spelar Chris Hemsworth en av huvudrollerna. Nå, han är ingen Joseph Gordon-Lewitt men ända sedan jag såg Thor och The Avengers så har jag haft lite av en soft spot för den här snubben.
Men okej, att Chris Hemsworth är med behöver ju inte betyda att filmen är lika med apbra.


Filmen finns i två upplagor, en från -84 och nu denna från 2012. Originalet handlar om att Sovjet anfaller USA:s västkust och en grupp tonåringar med en äldre kille vid namn Jed som ledare. Han är en tidigare soldat som var hemma när anfallet inleds och tar helt enkelt befäl över sin yngre bror och dennes vänner.


Den nyare filmen handlar om exakt samma sak, förutom att det nu är Nordkorea som invaderar och inte Sovjet. Vilket såklart känns ganska aktuellt just nu, med allt snack som varit om Nordkoreas armé on the uprising.
Hela idén med ryssar eller koreaner som onda, elaka, invaderande kommunister känns så enormt förlegad dock, det verkar ligga Hollywood varmt om hjärtat att tjata ut sina klassiska skurkar i all oändlighet. Man undrar om de inte har några originella idéer. Fast det är kanske lite mycket att be om när det gäller en re-make.


Hur som haver, förutom de uppenbara förenklingarna denna filmer för sig med  (vi är goda, de är onda) så är den ändå helt okej. Eller ja, den blir bättre. Huvudkaraktärerna är lite för stela och i viss mån egoistiska i början för att gå att tycka om, men de blir mer och mer mänskliga ju längre filmen lider.

En karaktär som absolut är trevlig att se är den som spelas av Josh Hutcherson, även känd som Peeta i Hungergames. Eftersom Peeta är en sådan sympatisk karaktär så överför man självklart (i alla fall jag) de karaktärsdragen på hans nya karaktär.

Så vitt jag kunde se så uppfyllde filmen inte Bechdeltestet, då de namngivna kvinnliga karaktärerna aldrig pratade med varandra om något alls egentligen. De som förde dialog var helt enkelt huvudkaraktärerna Jed och Matt, och var det inte med varandra så var det med de enskilda birollerna. Alltså kom inte tjejerna till tals.

 Jag kan inte se poängen med att inte använda sig av alla karaktärerna när de nu finns med. Men sen så är jag inte en Hollywood-nånting heller så där måste ju vara något jag missar. Som att det kvinnliga könsorganet kommer i vägen för dialogen eller något.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar