onsdag 5 februari 2014

Tomorrow, When the War Began

Tomorrow, When the War Began är en film om baserar sig på första boken i en serie på 7 böcker. Till min stora sorg så har de aldrig gjort en uppföljare. Bokserien (och därmed även filmen) utspelar sig i Australien och huvudkaraktärerna är 7 tonåringar som gett sig ut för att campa i bushen över en storhelg. Några är stadsbor och några är från olika farmar utanför staden.

Under deras campingtripp så invaderas Australien av en icke namngiven fiende som tar alla deras familjer till fånga, så när de återvänder till civilisationen så finner de övergivna djur och gårdar.



Det är en intressant blandning karaktärer, de lättsamma, fnittriga, de djupa, eftertänksamma, de jordnära och de spirituella. Mestadels så följer vi Ellie (spelad av Caitlin Stasey) som var den som från början kläckte idén om campingturen. Hon är uppvuxen på en farm och är en riktig lantis.

Förvandlingen som sker med ungdomarna är ganska intressant att se, hur de går från vanliga, oskyldiga tonåringar till att bli gerillakrigare på hög nivå. Även förhållandena mellan karaktärerna förändras allt som de växer.


Jag gillar filmen, antagligen väldigt mycket på grund av att jag älskar böckerna så. Men det är ändå en bra film som är riktigt rolig med jämna mellanrum och riktigt allvarlig andra gånger. Det är en film jag kanske inte kan kolla på flera gånger i månaden, men kanske ett par gånger om året? Säkert.

Jag skulle säga att filmen fixar Bechdeltestet med marginal, även om tjejerna pratar om killar en del så är det inte det enda som diskuteras.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar