tisdag 10 maj 2011

Vad händer?

Jag är i Sydney. Och här har jag tänkt stanna några veckor till i alla fall.

Nej, jag ska inte tillbaka till familjen i Brisbane, det bestämde vi redan innan jag åkte därifrån.

Jag fick ett jobb här i Sydney, för 2 veckor sedan. Det gick inget bra, trivdes inte alls och min chef var otrevlig, så igår sa jag upp mig. Så nu letar jag efter ett nytt jobb. Går mest ut på att gå runt med mitt CV överallt jag kan komma på och lämna ut det. Är en ganska dryg sysselsättning, men vad kan man göra. Förhoppningsvis hittar jag ett åtminstone trevligare ställe att jobba på snart.

Drömmer mer och mer om att ge upp och åka hem, men det känns så löjligt för har ju ändå inget att göra hemma heller. Sydney är åtminstone nytt och mer intressant. Men hemma finns mor och far.

Men idag tänker jag i alla fall inte ge upp. Ska gå till Svenska kyrkan cafe strax och köpa godis. Och ikväll ska jag gå ut med en tjej jag känner från mitt vandrarhem. Hon heter Lori och är från Wales. En väldigt glad och framåt person. Utomordentligt intressant.

För övrigt så måste jag köpa mig en rejäl tjocktröja snart. Och ett par raggisar eller något, för om nätterna blir här kyligt. Har hyrt en filt från vandrarhemmet, men de har inga täcken man kan hyra. Det är ganska kasst tycker jag, för i Australien ”blir det ju inte kallt” så därför finns här inga andra värmesystem heller.

Funderar på att köpa mig en sovsäck, en annan tjej på mitt rum hittade en för $26 och det är ju ett helt okej pris. Och en sovsäck är enklare att ta med sig än ett täcke eller en filt.

Så behöver alltså ett jobb, det är ju dyrt att leva.

6 kommentarer:

  1. Åh, gumman! Vad trist! Så jobbigt att du ska få så mycket motgångar ): Men kämpa på in i det sista, du är riktigt duktig och modig. Dåligt att de inte kan erbjuda mer värme... Det är inte så att det är väldigt svårt att få jobb just i Sydney? Finns det inte andra turistorter i närheten som du kan åka till? Kanske lättare att få jobb på turistorter där det är mer internationellt folk. Ingen som du lärt känna som kan tänka sig att hänga på? (: Borde ju vara billigare med boende på nån mindre ort också.

    Saknar dig a lot! puss hjärtat

    SvaraRadera
  2. Hoppas du hittar nåt bra jobb snart! Håller tummarna. Loas ide´ kanske inte är så dum, att ta dig till nån annan stad med nån ny kompis och söka jobb. Kram

    SvaraRadera
  3. Hej Annika!
    Skönt att du syns och hörs igen! Håller tummarna för jobb! Du ÄR kreativ och påhittig så det löser sig säkert!
    Fick ett tips om ett nätverket "Svenskor i Sydney" (svea). Kan det vara något?

    SvaraRadera
  4. Hej Annika!
    Hoppas och tror att Du hittar ett bra jobb som Du trivs med. Skulle tro att det kanske är lättare i Australien än Hässleholm, eller....
    Ge för allt i världen inte upp nu när Du äntligen är där, vi finns ju kvar och jag kan tala om att det händer då inte speciellt mycket här heller. Jo, det klart en sak: vi har sett ett "skitfint" badrum hos Jönssons. Tala om bra smak. Du kommer att gilla det!!
    Ha det bra kram på Dig/Ylva

    SvaraRadera
  5. Hej Ankis! Skönt att du skriver igen! Synd att det inte funka med de jobbet. Hur gick det med de kurserna du skulle gå i spel och spritförsäljning? Jag tyckte det verkade bra för det finns säkert många sånna jobb. Synd du inte har mer pengar så du kan åka till new zeeland. Kämpa på! Tummarna för nytt jobb!! You can do it! Många många kramar

    SvaraRadera
  6. Loa: Bade ja och nej, pa en mindre ort ar det kanske billigare att bo, men samtidigt svarare att hitta jobb :)
    Mor: Nu letar jag mest efter ett mer permanent boende, nog for att jag trivs pa vandrarhemmet men hade varit gott med att kunna packa upp sin vaska! xD
    Britt: "Svenskor i Sydney", never heard of, men kanske ar nagot ja.. Ska kika :)
    Ylva: Haha, har sett nagra bilder fran det skitfina badrummet hos Jönssons, langtar verkligen tills jag far se det sjalv!!
    Sofie: Har gatt kursen i spritforsaljning, den var inte sa svar, bara dyr xD Men ar det ju vart om jag far jobb tack vare den :)

    SvaraRadera