fredag 4 januari 2013

Jack Reacher

Alright, då var det dags för Jack Reacher då. För den som inte vet det är Jack Reacher en karaktär från en thriller-serie av Lee Child. En väldigt brutal och självsäker karaktär. Förra detta armepolis som lever enligt sina egna regler till fullo. Och en väldigt underhållande karaktär dessutom, trots alla våldsamheter.

Nå, låt mig börja med att säga att mina förväntningar var fruktansvärt låga inför denna film. Först och främst så är det enormt svårt att föreställa sig Mission Impossible-Tompan i en roll som denna. Som sagt, Reacher är så väldigt brutal, så väldigt beräknad, och förbannad när det behövs. Inget kunde ju vara längre från Ethan Hunt än detta. 
Och varenda kommentar jag hört om filmen har varit negativ, så trodde verkligen inte mycket om den.

Så man kan ju säga att jag blev glatt överraskad. Ja, både jag och min far. Vi är stora fans av Lee Childs böcker och då blir man ju glada när filmen visar sig vara bättre än skitkass.


Lyckligtvis så brydde de sig inte om att försöka få Cruise att se yngre ut än han är, Reacher är ju trots allt inte någon snygging, eller ungdom. Det allra största problemet med hans utseende är det att han är så liten. Beskrivningen av Reacher är liksom "Tall, well-built, short fair hair and blue eyes. A very imposing figure.". Och inget av detta får en att tänka på Tom Cruise direkt. 
Men trots detta så blev resultatet ganska så bra, helhetsintrycket lika så. 



Alltså, det är en helt okej film. Den är rolig på samma sätt som böckerna och det säger en hel del. Cruise var inte totalt värdelös i rollen som Reacher. Och Rosamund Pike var ju också ganska så bra som Helen Rodin.
Så på det stora hela, det är en ganska så bra, helt okej film. Och det är definitivt sevärd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar