söndag 13 januari 2013

Triss i Smith

Haft mig ett litet Will Smith-maraton här hemma ikväll. Det började med att min far satt och kollade på I Am Legend på tv, och då kände jag att tja, Will Smith kan man ju alltid kolla på.
Så först så kollade jag på Hancock. Och efter det I, Robot. Och allra sist Wild Wild West
Men låt oss då börja med Hancock.


Nu är ju inte detta någon ny film. Men trots att den funnits ute sedan 2008 så har jag nog inte sett den mer än 2 gånger. Och där inräknat nu idag.

Jag vet inte riktigt vad det beror på faktiskt. För det är en riktigt bra film faktiskt. Men för mig så saknar den ändå lite information. I de vanliga superhjälte-filmerna så förklaras det ändå mycket mer om vad som gör hjältarna till hjältar. Det vill säga, antingen är man från planeten Krypton, blir biten av en gen-modifierad spindel, råkar gen-modifiera sig själv, gen-modifierar sig med flit, bygger en high-tech flygkostym. Eller något annat lika praktiskt. Men här så är Hancock bara skapad sån, och vi får inte riktigt reda på av vem eller varför. Personligen så finner jag det lite irriterande.
Men hur som haver, filmen i sig. Den är snyggt gjord, Smiths flygande är övertygande nog och även explosionerna ser bra ut.

På det stora hela en bra film, om än lite urvattnad handling tycker jag.


Och som sagt, efter Hancock så kollade jag på I, Robot, från 2004. Denna filmen är i min skala snäppet vassare än den förra. Handlingen är lite bättre, karaktärerna både lättare att tycka om och trovärdigare. Mer trovärdiga. Och mänskligare på det känslomässiga planet.
Hancock ser dock bättre ut, med sina stora utomhus-scener, med allt flygande. Men eftersom I, Robot utspelar sig i framtiden så måste ju alltid vara datagjort. Såklart.
Aja, som jag sa innan, på det stora hela så är I, Robot den bättre filmen av dessa två, dock inte den snyggaste. Synd att man inte kunde kombinerat dem.


Och sist men inte minst, Wild Wild West, från 1999. Detta är för mig en riktigt gammal goding!
Jag minns när jag var liten och vi hade den på VHS.
Måste säga att den fortfarande håller måttet.
Den är lite tokig, såklart. Men den är ändå himla rolig. Och Will Smith kan ju verkligen göra fysisk komedi bra! Även om det alltid går ut på att ramla och slå sig, så gör han det på olika sätt varje gång så att det verkar nytt.
Det är ju den äldsta av filmerna jag såg, men trots det så är den helt okej utseendemässigt. Jag menar, man ser ju med jämna mellanrum att det verkligen inte kan ha varit annat än green screen när de filmade det, men det är inte helt galet kasst för det.
Men 14 år är väl inte så gammalt för en film idag. Egentligen.
Inte om man jämför med min genom tidernas favoritfilm: Star Wars - A New Hope från 1977. Där kan man snacka snygga specialeffekter.

Men hur som, alla tre filmerna är riktigt bra, och definitivt sevärda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar