onsdag 6 februari 2013

Högskolan


Nå, nu har då min kurs pågått i ca 2 veckor. Och det är ju en liten tid. Än så länge så har vi haft Phonetics, Grammar, en föreläsning i Vocabulary och en i Oral Proficiency.

Fonetiken är ganska så svår, men på det stora hela relativt logiskt. Vi har bara precis börjat lära oss det fonetiska alfabetet, så det kan nog bli svårare. Det är ju en sak att lära sig glosor som man ska skriva ner, men när det är ett alfabet så måste man ju lära sig uttala det också.

Grammatiken. Ja, den är vidrig rent ut sagt. Jag har aldrig sett någon poäng med det, och även om jag nu kan se lite mening i det så tycks det ändå vara väldans onödigt. Och sedan så är det så överjävrigt svårt också. Jag menar, eftersom jag inte brytt mig om grammatik någon enda gång i mitt liv så har jag knappt någon aning om vad ett substantiv eller verb är. Eller ja, innan jag började läsa igen så visste jag inte.
Nu har jag lite bättre koll, även om jag inte vill. Kan vara därför det är så svårt.

Vokabulär har vi ju då bara haft en föreläsning i, och det ämnet kommer vi inte ha så många gånger heller. Det är mer självstudier, vi har fått listor med ord som vi behöver gå igenom och de ord vi inte kan måste vi lära oss. Så just nu så känns det mer tidskrävande än svårt.

I oral proficiency, eller "muntlig språkfärdighet", så.. ja, vi håller tal helt enkelt. Inför varje föreläsning så ska vi förbereda ett tal, ibland ensamma, ibland i grupper. Det kommer inte bli så många föreläsningar här heller, och det är samma lärare som i vokabulär.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar