söndag 24 mars 2013

Batiklördag

Loa sa för några veckor sedan "hönni, kan vi inte göra batik på lördag???".
Nå, idag hade vi alla tid och gjorde faktiskt det.
Och eftersom jag var den enda som gjort batik sedan 4H-lägret när vi var små så fick jag vara experten. Okej, hrm.

Jag bestämde mig för att göra mig ett nytt linne till sommaren, för det behöver man alltid! Hittar jag sedan några fler med bra passform så kommer jag ju lätt göra batik fler gånger också! Men i alla fall, jag tog detta enkla linne från H&M och knöt en massa snören runt det.

Slutligen såg det ut lite som en stoppad korv, och det är ju alltid en bra look.
För övrigt så har jag ännu inte hittat något bra snöre här hemma, jutesnöre var tydligen inte heller någon hitt för det hårade av sig något fruktansvärt när det tvättades.

Nu gjorde vi inte bara vanlig knytbatik, utan även ombrefärgning, eller doppbatik som man kan kalla det.
När man blött hela tröjan, eller linnet, eller whatever, så doppar man helt enkelt ner så mycket man vill ha färgat i färgen. Sen låter man den änden ligga kvar i cirka 20 minuter.
Eftersom tyget är blött så sugs liksom färgen uppåt, i det tyget som inte ligger i färgen. Så där blir liksom som en övergång till det vita. Eller vilken färg tyget nu hade från början.



Där blev några naturliga pauser under arbetes gång, så då passade vi självklart på att umgås ordentligt. *host*

Och sedan så kan jag ju säga att handskar kan vara en väldigt bra grej när man sysslar med sånt här. Det kom ju inte jag på förrens det var för sent, eller rättare sagt så insåg jag inte att det behövdes fast jag inte stoppade händerna i färgen. Det skvätter och man pillar lite här och var och så plötsligt ser man ut såhär. Och detta är inte det slutgiltiga resultatet heller, mina händer ser betydligt värre ut nu.

Här är Loas färgobjekt, två tröjor, ett par gamla shorts och tre kuddfodral. Och då använde vi svart och blå färg, uppenbarligen. Mycket bra resultat måste jag säga, det traditionella batikmönstret blev verkligen klockrent. 
Sen blev där ju en liten hög av snöre också, när vi väl klippt upp allt. Ser ut som ett riktigt råttbo.
Men här då resultatet av mitt enkla H&M-linne, jag är mäkta nöjd måste jag säga. Sen blev där ju en sån snygg ryggradsliknande grej bak på det, eftersom jag började där framme och sen bara knöt bakåt. Istället för att göra en cirkel fram, och en bak. Ja, nöjd är jag helt enkelt!

Sen så gjorde jag doppbatik med ett annat linne med, i svart färg istället för blå. Enda grejen jag inte riktigt tänkte på här var att jag borde ha hällt efterbehandlingen i en spann med varmvatten och tvättat den färgade änden för sig, innan jag slängde in det hela i tvättmaskinen. Därför är nu det vita inte helt vitt, men det gör inte mig så mycket egentligen. Vitt har ju en ovana att inte hålla sig vitt ändå.
Sen så blev där ju några fläckar där det inte skulle vara några fläckar, men det skyller jag på handskarna. Eller bristen på handskar, man borde ha bytt handskar varje gång man skulle ta i något. 
Men man lever och lär!


Slutligen, ett sista linne. Eller topp, eller något. Även detta från H&M. Problemet med denna toppen var att den inte var i något naturligt material. Det vill säga, inte bomull, linne eller viskos. Och då ska man ha i ättika och inte salt i färgen. Vad ättikan och saltet gör har jag ingen aning, mer än att det ska vara så enligt instruktionerna till färgen. Nå, nu skulle jag färga en massa bomullsgrejer i denna bläckgröna färgen. Fast de slutade som mörkblå ändå, så märktes ingen större skillnad.
Men jag hällde alltså salt i färgen, fast jag ville doppfärga även denna icke-naturligt-material-topp i färgen.
Så färgen tog helt enkelt inte ordentligt. Men det blev ändå lite effekt. 
Får se om jag nöjer mig med detta, annars får jag helt enkelt färga om hela grejen!

Men det var våran batik/vindrickarlördag. Borde göra oftare ^^

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar