torsdag 29 november 2012

Filmrecensenten Annika

Det händer att jag kollar på film.
Det händer faktiskt ganska så ofta.
Det händer mer eller mindre varje dag.

Dock så säger jag inte att jag kollar på varje film med fullständig uppmärksamhet.
Eller ens att jag ser exakt hela filmer. Det händer relativt regelbundet att jag hoppar över de bitar som jag inte uppskattar. Och idag har jag konsumerat först det senaste avsnittet av Criminal Minds. Sedan en gammal goding med Johnny Depp, Benny & Joon. Och just nu så sitter jag och kollar på Breakfast at Tiffany's, för första gången i mitt liv.


Först, om Breakfast at Tiffany's, det är en väldigt väldigt snygg film. Med jämna mellanrum så ser det verkligen ut som en film som kunde varit gjord idag. Och Audrey Hepburn var ju en av de vackraste kvinnor som någonsin levat, oavsett hur löjligt mager hon var. Och en imponerande bra skådis.
Och är där en kvinna som jag skulle vilja likna så är det helt klart denna.


Sen Benny & Joon, det är en rolig liten film. Handlar om en mentalt sjuk ung kvinna vid namn Joon och hennes bror Benny. De har ett komplicerat liv och mitt i allt så dyker Sam upp och bryter sig in i det. Och denna Sam spelas då av Johnny Depp. Som sagt,en rolig och intressant liten film. Klart sevärd. Och Johnny är ju alltid lika bra.

En sak som får mig att fundera är dock det här med att Joon är "mentalt sjuk". Det är den enda referensen de har till sjukdomen, "she's mentally ill, real bad". Och att hon tydligen har sina "episoder". Men man får aldrig reda på exakt vad det är för fel på henne, även om hon uppenbarligen är aningen förvirrad med jämna mellanrum. Typ som när hon börjar dirigera trafiken iförd snorkel och cyklop. Men hade varit intressant om det också kommit fram tycker jag, fast jag är kanske lite för hung-up på detaljerna.


Bilder hämtade från Google.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar