torsdag 29 november 2012

Iron Jawed Angels

För några år sedan så såg jag en film på tv. Den handlade om kvinnorättskämpar i början av 1900-talet.
Och eftersom det är ett av mina favoritämnen och en av mina favorit-tidsepoker så har den fastnat i mig. Därför fick jag för mig att se den igen i förra veckan.
Det är en väldigt intressant film, och även om det är svårt att säga hur korrekt den är (som alltid med historiska filmer) så känns den väldigt upplysande. Dock får den mig att skämmas över hur lite jag vet om den svenska kvinnorättshistorian. Det är även sjukt att föreställa sig en tid där det inte var självklart att en kvinna fick rösta. Det är så självklart att man inte riktigt kan uppskatta det. Men när man tänker på vad som offrades för kvinnans sak så känner man nästan ett ansvar. Och åtminstone jag får en känsla av att vilja kämpa för varenda orättvisa som fortfarande finns kvar.

Men vill du se en stark och väldigt bra film, kolla in Iron Jawed Angels. Den är väldigt upplysande och man känner sig stolt över att vara kvinna, samtidigt som man kan känna sig lite sämre över att vara människa över huvud taget.

Här är ett av de hemskare klippen från filmen, där kan vi snacka om envisa töser.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar