fredag 12 oktober 2012

Ett litet sidoprojekt

Jag kom på en grej.
Batik är lite kul. Inte bara sån där hippibatik med massor massor med färger och mönster, regnbågar och enhörningar. Utan sådanna enkla cirklar. Och så kom jag på att jag behövde (ville ha) nya lakan till min säng.

Och dessa två tankar korsades ganska så snabbt. Och nu har jag till och med kommit till skott.

Köpte vanliga vita lakan på IKEA i söndags.
Sen hade jag redan hemma vinrött färgämne för tygfärning, men inte så det räcker. Så fick köpa mer.
Så det enda som behövde göras var att binda en massa snören runt påslakanet och örngotten och hoppas på det bästa.
Så nu hade jag två fingrar med muminplåster på (snöret skar in en del när man slet i det), och en hög insnörade lakan.



Därefter så slängdes alltihopa i tvättmaskinen, man öste i färgämnet, salt och bara följde instruktionerna.
Det är ju så enkelt att färga, det enda svåra är att få rent tvättmaskinen efteråt. Man får köra ett par maskiner med mörka handdukar, fars arbetskläder och sånt.

Och så vart jag såklart lite orolig över hur batikmönstret skulle bli med såklart. Har man aldrig gjort något sånt förr så är det klart att det är omöjligt att veta om det blir bra eller ej.



Mönstret blev ganska så bra, man ser dock tydligt vilka ringar man knöt åt ordentligt, och vilka man inte gjorde det. Dock hade jag nog egentligen behövt ännu mer färg än de 2 packeten jag köpt, färgen blev inte samma på alla örngotten och påslakanet. Men färgen blev ändå jämn över hela tyget, skillnaden var bara mellan de olika styckena.
Och sen så är tyget jätteskrynkligt också, spelade ingen roll hur mycket jag ryste det när det var blött, rynkorna vill inte gå ur. Får försöka mangla när jag tvättat det nästa gång.


Men mönstren blev som sagt fina, tycker jag.
Döm själva hur lyckat det blev.

1 kommentar:

  1. Du är för härlig! Detta är ju jag för 30-40 år sen!
    Jag gjorde en hel del batik ett tag, men med riktiga batikfärger o kemikalier så det luktade rejält illa. Provade att knyta med tunna snören, breda band, sydda i rynktrådar, snodde om små ärtor osv. Nåt som jag har kvar och fortfarande använder är frottéhanddukarna som blev jättefina. Ditt lakan blev jättefint. Nuförtiden färgar jag ibland lakan om jag hittar nåt bra gammalt vitt (gammal kvalité är suverän) och vill ha lite roligare färg. Synd bara att färgen är rätt dyr. Tycker maskinen alltid blivit ren om man kört nåt mörkt efteråt. Fortsätt Annika, vill höra mer om dina projekt :-)

    SvaraRadera